Partner serwisu
Drogi i autostrady

Tak powstaje tunel w Zabierzowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Data publikacji:
06-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. GDDKiA Kraków

Podziel się ze znajomymi:

Ściany już są, strop właśnie został zabetonowany. Pozostaje jeszcze wybrać spod niego grunt i zabetonować dno. Tak, w dużym skrócie, powstaje ponad 300-metrowy tunel w ciągu obwodnicy podkrakowskiego Zabierzowa.

Podstropowa metoda na tunel

Budowa tego obiektu rozpoczęła się we wrześniu 2024 roku, a prace związane z betonowaniem stropu tunelu GDDKiA rozpoczęła w lipcu. Tunel powstaje metodą podstropową, taką samą jak większe obiekty w ciągu sąsiedniej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Wysokość ścian to średnio 16 m, mają one grubość od 60 do 80 cm. Strop ma grubość 60 cm. Sam tunel będzie miał 24 m szerokości i 6 m wysokości.

Po stężeniu ścian zaczęto wybierać ziemię znad przyszłego tunelu i betonować strop. Taka technologia budowy sprawdza się w budowie obiektów położonych stosunkowo płytko. Następnym etapem prac będzie wybranie ziemi spod gotowego stropu, stąd też nazwa technologii budowy – metoda podstropowa. Na koniec, po wybraniu ziemi, GDDKiA przystąpi do betonowania dna tunelu.

Poza samym tunelem powstanie też ponad 700 m konstrukcji oporowych wzdłuż prowadzących do niego zjazdów. Krótszy (162 m) będzie od strony węzła Modlniczka, dłuższy (190 m) po zachodniej stronie obiektu. Najniższy punkt w tunelu będzie na wysokości 219 m n.p.m., czyli 8 m poniżej poziomu terenu. Ze względów bezpieczeństwa będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 60 km/h.

Obwodnica Zabierzowa

Nowy tunel to część budowanej, ponad 10-kilometrowej obwodnicy Zabierzowa. Trasa będzie nowym odcinkiem drogi krajowej nr 79 i została wytyczona w zdecydowanej większości nowym przebiegiem, na północ od miejscowości. Droga biegnie od węzła Modlniczka, omija Zabierzów oraz Kochanów i łączy się z DK79 w Rudawie.

Jej początkowy odcinek to bardzo gęsto zabudowana ul. Profesora Adama Rożańskiego. Z braku możliwości poprowadzenia drogi nowym śladem, zdecydowano się w tym miejscu na tunel. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, następnie zaś jednojezdniowa. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Poganów i Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.

W zachodniej części obwodnica będzie przebiegała wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków i Katowice. Pod obiektem pozostawiona zostanie rezerwa na dwa dodatkowe tory, które mają w przyszłości połączyć obie aglomeracje. Obwodnica będzie kończyć się rondem w Rudawie, z którego zostanie rozprowadzony ruch na obecną DK79. Obok ronda powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów.

Na budowanej obwodnicy, poza tunelem, powstaną także cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej w Modlniczce. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna i telekomunikacyjna oraz sieci wodno-kanalizacyjna i gazowa. Wybudowane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie drogowe.

Postęp prac

Obwodnica powstaje w pozornie łatwym, sprzyjającym budowie terenie. To jednak tylko wrażenie – nowa droga biegnie doliną Rudawy, gdzie występuje bardzo wysoki poziom wód gruntowych. W wielu miejscach są to tereny podmokłe. Zanim powstanie na nich droga, muszą zostać przygotowane w odpowiedni sposób.

Główna część prac, prowadzonych przez nas na tej budowie w ostatnim czasie, to roboty ziemne. GDDKiA buduje zarówno zwykłe nasypy drogowe, jak i tzw. nasypy przeciążeniowe. Taki nasyp to konstrukcja przygotowywana tylko na czas budowy. Usypywana jest dodatkowa ziemia na nasypie przyszłej drogi po to, żeby zagęścić (mówiąc wprost – ubić) grunt i za pomocą specjalnych drenów, wycisnąć z niego wodę. Nasyp przeciążeniowy spełnia swoje zadanie przez określony czas, zwykle od 3 do 7 miesięcy. Geodeci stale mierzą, w jaki sposób zachowuje się grunt pod nim. Niekiedy taki nasyp potrafi obniżyć teren nawet o 10 cm. To bardzo istotna część prac prowadzonych na obwodnicy Zabierzowa. 

Obecnie GDDKiA przygotowuje stalową konstrukcję wiaduktu, którym droga pobiegnie nad linią kolejową Kraków – Katowice. Buduje również nasypy i warstwy konstrukcyjne nawierzchni. We wrześniu na trasie nowej drogi położono pierwsze warstwy asfaltu.

Wykonawcą prac na obwodnicy jest Budimex. Ich koszt to 680 mln zł.

RPBDK 

Obwodnica Zabierzowa powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Szczegółowe informacje na temat programu dostępne są na jego stronie. 
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 2 mln przejazdów tunelem w Zielonkach w miesiąc

Drogi i autostrady

Ponad 2 mln przejazdów tunelem w Zielonkach w miesiąc

Damian Kelman 06 listopada 2025

Warszawa. Będzie nowy tunel w Rembertowie

Drogi i autostrady

Warszawa. Będzie nowy tunel w Rembertowie

inf. pras. UM Warszawa 30 lipca 2025

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

Drogi i autostrady

Na przystanku Biała Podlaska Wschodnia startuje budowa tunelu

Intermodal i logistyka

Lubliniec. Jeden chętny zaprojektować bezkolizyjną przeprawę przez tory

Drogi i autostrady

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Inżynieria i innowacje

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Przemysław Farsewicz 28 czerwca 2023

Zobacz również:

Ponad 2 mln przejazdów tunelem w Zielonkach w miesiąc

Drogi i autostrady

Ponad 2 mln przejazdów tunelem w Zielonkach w miesiąc

Damian Kelman 06 listopada 2025

Warszawa. Będzie nowy tunel w Rembertowie

Drogi i autostrady

Warszawa. Będzie nowy tunel w Rembertowie

inf. pras. UM Warszawa 30 lipca 2025

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

Drogi i autostrady

Na przystanku Biała Podlaska Wschodnia startuje budowa tunelu

Intermodal i logistyka

Lubliniec. Jeden chętny zaprojektować bezkolizyjną przeprawę przez tory

Drogi i autostrady

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Inżynieria i innowacje

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Przemysław Farsewicz 28 czerwca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij